Outokumpu satama
Uutinen

Outokummun ruostumatonta terästä Eurooppaan vähäpäästöisesti

Outokumpu saa käyttöön kolme uutta rahtilaivaa Langh Shipiltä kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Laivat kulkevat aluksi maakaasulla, mutta voivat siirtyä myöhemmin käyttämään myös biokaasua.

Outokumpu on sopinut pitkäaikaisen kumppaninsa, suomalaisen Langh Ship -varustamon kanssa kolmen rahtialuksen korvaamisesta kolmella uudella laivalla. Laivat kuljettavat Outokummun ruostumatonta terästä Tornion tehtaalta Terneuzenissa toimivaan viimeistely-yksikköön ja logistiikkakeskukseen ja tuovat palatessaan Tornion tehtaalle kierrätysterästä tuotannon raaka-aineeksi. Ensimmäinen uusista laivoista otetaan käyttöön vuonna 2023.   

Langh Shipin uudet alukset on suunniteltu Outokummun kunnianhimoisten vastuullisuustavoitteiden pohjalta vähentämään päästöjä ja täyttämään tulevan ympäristölainsäädännön vaatimukset. Alukset on suunniteltu yhteistyössä Outokummun ja Langh Shipin kanssa.  

Outokummun pitkän aikavälin ilmastotavoite on vähentää yhtiön suoria ja epäsuoria sekä toimitusketjun päästöjä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Outokumpu on tänä vuonna sitoutunut aiempaa tiukempaan Science Based Targets -aloitteen mukaiseen ilmastotavoitteeseen, jossa ilmaston lämpeneminen pyritään pitämään alle 1,5 asteessa. Tavoitteen saavuttamiseksi Outokumpu suunnittelee vähentävänsä hiilidioksidipäästöjään noin 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuodesta 2020. Laivat kulkevat aluksi maakaasulla, mutta voivat siirtyä myöhemmin käyttämään myös biokaasua.   

”Tornion ja Terneuzenin välinen reitti on Outokummulle äärimmäisen tärkeä väylä, jota pitkin kuljetetaan ruostumatonta terästä Euroopan markkinoille ja kierrätysterästä Tornion sulaton raaka-aineeksi”, kuljetuksista vastaava Outokummun hankintapäällikkö Jyrki Sandelin kertoo. ”Kolmen uuden aluksen myötä voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä 40 prosentilla aiempiin aluksiin verrattuna.”  

Laivaston jokainen alus tekee yhden kierroksen Tornion ja Terneuzenin välillä kahden viikon aikana, ja laivasto kuljettaa noin 1,6 miljoonaa tonnia rahtia vuodessa. Uudet alukset lisäävät linjalaivaston kapasiteettia noin 100 000 tonnilla. Uusien alusten rahtikapasiteetti nousee 7 250 tonniin nykyisestä 6 000 tonnista. Laivasto kuljettaa noin puolet Tornion käyttämästä kierrätysteräksestä, joka on Outokummun ruostumattoman teräksen tärkein raaka-aine.