Yhdistys

Metallinjalostajat ry on Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistys. Metallinjalostajat huolehtii yhteistyössä jäsenyritystensä, muiden suomalaisten ja eurooppalaisten teollisuuden järjestöjen kanssa siitä, että metallien jalostuksella on menestymisen edellytykset kansainvälisessä kilpailussa.

Metallien jalostajat valmistavat ja jatkojalostavat metallituote-, kone-, kulkuneuvo-, rakennus- sekä elektroniikka ja sähköteollisuuden tarpeisiin teräs- ja kuparituotteita, jaloterästä, sinkkiä ja nikkeliä. Metalleja tuotetaan Suomessa 500 000 kiloa joka tunti ympäri vuoden. Näistä valmistetaan tuotteita, jotka ovat päivittäin ympärillämme; jääkaapit, pesukoneet, autot, polkupyörät, teräsrakenteet, laivat, tietokoneet, kännykät, ruokailuvälineet sekä eurokolikot, joista kaikki 50, 20 ja 10 sentin kolikot on tehty suomalaisen metallinjalostuksen kehittämästä Nordic Gold -metalliseoksesta. Vuonna 2017 metallinjalostusyritysten liikevaihto Suomessa oli noin 10,9 mrd. euroa.

Ala kehittää tuotantoaan yhä korkeammalle jalostettuihin erikoistuotteisiin ja niihin liittyvän asiakaspalvelun suuntaan. Toiminnassa korostuu osaaminen, tietotekniikan, automaation ja uusimpien teknologioiden tehokas hyödyntäminen. Suomen metallien jalostus on tunnetusti energian ja raaka-aineiden käytössään tehokasta ja joissakin prosesseissa maailman johtava tai johtavia. Yli puolet maailman kuparista ja kolmannes nikkelistä valmistetaan suomalaisten kehittämällä ekologisella liekkisulatusmenetelmällä, joka tuottaa tarvitsemansa energian itse.

Kierrätys on alalla itsestään selvyys; Suomessa käytöstä poistetusta teräksestä valmistetuista tuotteista yli 90 prosenttia jalostetaan uudelleen. Kaikesta maailmassa valmistetusta kuparista 80 prosenttia kiertää edelleen.

Yhdistys toimii aktiivisesti alan eurooppalaisissa toimialajärjestöissä Euroferissä (teräs) ja Eurometaux'ssa (värimetallit) sekä maailmanlaajuisessa worldsteelissä (teräs). Metallien jalostus on osa vuoriklusteria ja linkittyy läheisesti kaivosteollisuuteen, johon voi tutustua prokaivos.fi-sivustolla.